17 januari 2015

Formex våren 2015

Formex är Nordens största fackmässa för inredning och med runt 800 utställare är det enormt mycket att ta in .

 Den här gången hade jag bara en dag på mig att spendera på Formex  så det var såklart massor jag inte hann med och se.Det finns också möjlighet att lyssna på en massa spännande föreläsningar under veckan  , något som jag gärna hade gjort gjort mer av , men  jag tog mig iallafall tid  att  lyssna på Mija Kinning som jag beundrar.

Hon berättade om hur hon går tillväga när hon inreder olika hem och som alltid blir jag lika hänförd över hennes färdiga resultat , som  känns så  väldigt personliga och hon sa just  att det är just människorna, inte trenderna som är intressantast för henne när hon ska göra ett jobb. 

 Och det debatteras ju lite här och där just nu  om det där med att följa trender , men oavsett om vi vill eller inte så påverkas vi ju både medvetet och omedvetet av det vi ser  i reklam ,sociala medier och miljöer runt omkring oss. 
Själv tycker jag bara att det är otroligt kul att få se  och inspireras av nya miljöer och saker  för att sen själv göra egna val utefter vad jag får en känsla kring och tycker om .Skulle jag inte få nya intryck utifrån skulle det bli väldigt trist och så småningom tryta med fantasin tror jag .Däremot  tycker jag, att det är fasligt trist när man ser hem efter hem som har snudd   exakt samma inredning, från skärbräda , vas , till sänggavel när det nu finns så otroligt mycket att välja på .Men som sagt , man har ju friheten att göra precis som man vill.

Nu ska jag ta och visa lite vad jag tyckte om på Formex och när jag ser bilderna ser jag att det där med att äta och inreda med växter och blommor blev lite av den röda tråden .Och det , det säger en hel del om min personlighet .



Danska Holmegaard visade upp sin nya kollektion med vaser, Old English , som designats tillsammans med  den mycket kända och duktiga  trädgårdsmästaren Claus Dalby och han har såklart massor med erfarenhet av hur snittblommor trivs och står bra i en vas , så förutom att vaserna var väldigt vackra kan jag tänka mig att de är väldigt funktionella med .


I Olsson & Jensens monter hade jag nog kunnat tänka mig allt .Jag gillar stilen på det  det mesta av deras saker och jag tycker också om att det är rejäla saker som  stora urnor , bord ,vaser etc .Jag upplever ofta att det kan bli plåttrigt  med  mindre inredningsdetaljer i ett hem.


Kaktusar och citronträd stylades det med överallt . 


Det som blev mina största favoriter på Formex var just de här sideborden från Olsson  & Jensen och borden från Snowdrops Copenhagen  .De här ska jag verkligen ta mig en funderare på om de ska få flytta hem hit .




Jag spanade också en hel del på matporslin som det såklart fanns i mängder av .Broste Copenhagen hade låtit tillverka en av deras  porslinsserie  i vitt nu  och just den här typen av porslin med en kant i en annan färg såg jag hos många återförsäljare .Jag gillade även varianten med blå kant som jag hittade hos Månses Design. Sen är ju Serax enkla porslin en favorit hos mig . Finns i både vitt och andra färger och jag såg faktiskt att det porslinet gillade även inredningsbutiken Artilleriets ägare för de befann sig samtidigt som mig  i montern och gjorde beställningar .



Och ibland måste man verkligen mer än annars uppleva materialet .Som med de helt fantastiska Påslakanen från Shyness. Väldigt vackra med klassiska mönster och med en helt otrolig  kvalité. Jag förstår mycket väl att de fått utmärkelse årets sovrumsprodukt av Elle design tidigare år.


I Indoor -outdoors scandinavians monter blir jag alltid så inspirerad . Betong är ett material jag gillar och de har alltid stylat så fint och den här gången fanns den aprikosa och oranga färgen med på krukor och kuddar . Färger som det finns mycket avi  inredningsdetaljer våren och sommaren 2015.















Ja det var lite av vad jag föll .Har ni några frågor om vad ni ser på bilderna får ni gärna  maila .

Och mer bilder kommer garanterat framöver .


......
Pernilla

Foto : Pernilla.N/ PIAZZAN

Bild :  1.  /Holmegaards monter .
Bild :   2.3, 4, 6, 17, 18  /Olsen &Jensens monter .
Bild :  5   /Snowdrops Copenhagens monter .
Bild :  7, 15  / Broste Copenhagens monter. 
Bild: 8  / Månsens monter.
Bild  :9   /Shyness monter. 
Bild 10.11.12  / IO-scandinavias monter. 
Bild : 14  / Serax moner. 
Bild :19  /L:A Brukets monter. 
Bild :22 /Gogreens monter. 
Bild : 23  /Paradisverkstadens monter.

2 kommentarer:

  1. Åh så roligt att se lite från mässan...mycket fint där! Sista bilden känner jag väl igen, Paradisverkstan här på Öland...underbara saker!
    Önskar dig en skön helg...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Var också på Formex. Vi gillar lika, kul :)
    mellanhimmelomylla

    SvaraRadera