24 maj 2015

Det där med att tulpaner inte återkommer i rabatten året därpå .



Jag har undrat i flera säsonger nu varför inte alla  tulpanerna jag planterat i rabatter återkommer och började söka lite på nätet och upptäckte att tulpaner inte alls är perenner utan att det bara är vissa sorter som kommer år från år -gissa om jag blev snopen . Det hade jag faktiskt ingen aning om. Samma helg som jag upptäckte det här hade Tjolöholmslott en tulpanutställning där man bland annat kunde träffa representanter från ett holländsk tulpanföretag FLUWEL ( som bland annat levererar tulpaner till Liseberg , Tivoli i köpenhamn ) så en liten tripp till Tjolöholmslott fick det bli för att fråga en riktig expert om tulpaner är fleråriga eller inte.


Och jo visst var det så att alla inte är fleråriga . Det finns dock en hel del som återkommer , men de där sorterna som jag gillar piontulpaner, papegojtulpaner och dubbla tulpaner var det såklart väldigt dåliga odds för att lyckas med att få de återkomma. Så ska man fortsätta ha dem i rabatten får man nog snällt kosta på sig nya varje höst . Många lökar drivs fram väldigt fort också , vilket också försämrar möjligheten att få dem att blomma i flera säsonger.



Men det fanns en massa vackra tulpnasorter som återkommer också och jag fick hjälp med att bocka för vilka sorter man ska välja då ( men jag har lagt den lappen på landet ) men kommer jag ihåg så ska jag göra ett inlägg om dem framöver.

Tulpanerna man såg på Tjolöholmslott var helt , helt magiska och så otroligt kraftiga och just stora kraftiga lökar fick jag rådet att man skulle titta efter när man ska investera i nya lökar  och att lökarna trivs bäst i väldränerad jord och gärna längst en husvägg i söderläge. 



Med de lökar som är fleråriga går det också jättebra att plocka upp dem efter blomning och sen förvara torrt , för att sen plantera på nytt ställe i september , något jag har gjort i år .











Efter det här besöket insåg jag faktiskt vikten av att kanske satsa på kvalitetslökar , så i veckan ska jag faktiskt ta en tur till Liseberg och kolla in favoriter i deras tulpanrabatter , för när jag var där på pressvisning för någon vecka sen berättade de att de kommer sälja ut deras tulpanlökar om några veckor .
Så då ska jag passa på att köpa - ja , förhoppningsvis sådana som är fleråriga då .

........

Pernilla


Foto : Pernilla.N / PIAZZAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar