30 juli 2015

Semestra på Öland


Det blev en liten tripp till Öland i veckan  och det var ett Öland med sol som mötte oss . Jag ska faktiskt erkänna att Öland har inte varit något av mina favoritställen tidigare . Jag har varit här som barn på badsemestrar , vandra på Allvaret och partat  på uteställen i Borgholm men jag har aldrig blivit sådär betagen i ön. Men den här gången upptäckte jag det vackra med ön. 

Vi valde att besöka främst västra och norra sidan av ön den här gången och där var ju naturen helt bedårande med sten , hav, och sin skira fauna och där vi stannade  till i de små hamnbyarna som låg längst med havet .


På ett ställe hade man byggt upp mängder av torn av all sten som fanns där och som skapade en väldigt annorlunda vy.









I Sandvik stannade vi och tog en fika på Gelato & Biscuits ( och jag kan varmt rekommendera både smörbullen och deras italienska glass , jag tog hasselnöt och lakrits och det var hittills den godaste glasen den här sommaren .Precis utanför cafet ligger en liten vacker stenstrand - verkligen en liten pärla.

Och det var många som cyklade längst med sträckan Djupvik och hela vägen upp mot Löttorp och längst med hela vägen låg stenbrott och små söta stenhus och nästa gång jag besöker ön tar jag också gärna cykeln denna vägen och cyklar längst med havet och Allvaret  och lusten till att plocka in kalksten i inredningen blev absolut större efter att ha åkt här.











Vi fortsatte sen upp mot Byxelkrok och Norra udden med fyren Långa Erik , där uppe påminner naturen väldigt mycket om Fårö , vackert med  all sten , tycker jag. Om man sen tar vägen längst med  havet från Byxelkrok över Hagäng får man också möjlighet att se en magisk natur , den vackraste på ön tycker jag . Här ligger också sommar cafe Haget där man kan äta  och fika med en vacker utsikt över stenstrand och havet .




Det finns såklart massor mer att upptäcka på Öland och jag hoppas att det för min del blir med cykel och övernattning på västra sidan med magisk solnedgångar  att beskåda vid nästa besök .

Däremot hoppar jag kroppkakorna igen , tycker inte om det alls, men vi var lite förundrade när vi stannade till vid en gårdsbutik och restaurang  och såg den ena bilen efter den andra parkera och ut kom hela tiden någon med en kastrull i handen , tills vi frågade och fick reda på att i kastrullen la  man kroppkakorna  man köpte här hos Evas Kroppkakor . ( här åt vi för övrigt en helt fantastiskt god fiskgryta och hamburgare på restaurangen ) 



Och såklart blev det lite besök på Pardisverkstaden i Färjestaden deras keramik är ju en favorit hos mig , men de bilderna sparar jag till en annan dag . Men HÄR  kan du se bilder från när jag besökte deras monter på FORMEX senast .


......

Karm på er 
Pernilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar