6 november 2016

Ekollon i vas


Ett litet , litet ekollonskott börjar gro från ett av ekollonen jag satt i glasvaser här hemma och jag blir så glad. 

Förra året lyckades jag inte med ett enda . I år har jag dock fått rötter på de flesta .Jag sätter ekollonen   i små vaser där nederdelen av ekollonet ligger i vatten och så sätter jag dit små knappnålar i sidorna så de inte ska trilla ner och så får de stå så ngn månad .

Jag har märkt att man måste kolla in så att inte ekollonen torkat för mycket innan man sätter det i vatten och att de inte heller innehåller någon larv ( då ser du ngt milimeterstort hål i skalet och snart är ekollonet bara fullt med larvens avföring ) 

Ibland kan man ha turen att hitta ekollon ( även kastanjer ) i naturen som redan utvecklat en rott och då det ju bara att plocka in och sätta i vas och så har du sparat några veckors väntan.


.......

Pernilla 

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar